pátek 16. května 2008

Shrnutí cizojazyčného článku:

Testosterone Could Guard Against Eating Disorders

Našla jsem článek, který mě zaujal už svým názvem: Testosteron může ochránit proti poruchám příjmu potravy. Když jsem se začetla, zjistila jsem, že výzkumný tým psychologů na Michiganské univerzitě pod vedením Kristen Culbert, studentky klinické psychologie, a Kelly Klump – profesorka psychologie na MSU ( Michigan State University ) a presidentka Akademie pro poruchy příjmu potravy, zjistil, že u dvojčat – chlapec a dívka – je mnohem menší pravděpodobnost postižení nějakou výživovou poruchou, než v případě, že se spolu v děloze vyvíjely dvě děti ženského pohlaví. Zatím zkoumali 538 párů dvojčat chlapec + dívka v průběhu šesti let a nadále pokračují. Celkem mají v registru kolem 1200 párů ve věku od 6 do 30 let.

Předešlé výzkumy ukázaly, že důvodem menšího ohrožení je vyšší dávka testosteronu u dívek vyvíjejících se v děloze se sourozenci mužského pohlaví. Kristen Culbert uvedla, že i když jsou příčiny náchylnosti k ppp převážně sociálního a duševního rázu, přesto existuje i možné biologické vysvětlení. Zaměřili se také na dvojice sourozenců, kteří spolu byli vychováváni,ale tam se projevila stejná náchylnost jako u dvojčat - dívek, tak se ujistili, že příčina je v prenatálním vývoji, právě působením testosteronu od bratra-dvojčete. Stále více výzkumných pracovníků se začíná zaměřovat na testosteron a jeho účinky na různé části mozku. Kelly Klump doufá, že s dalším šetřením budou schopni najít tu část mozku, která bude citlivější na příjem prenatálního testosteronu a budou tak moci tyto informace použít k identifikaci nové léčby pomocí biologické úpravy. Mezi další členy výzkumného týmu patří Burt a Marc Breedlove a Barnett Rosenberg, profesor neurologie. Tento článek byl uveřejněn 4. 3. 2008

Zdroj: www.sciencedaily.com /releases/2008/03/080303164518.htm

Žádné komentáře: